اعتیاد به غذا و ۱۱ راهی که می توانید با آن مبارزه کنید!

اعتیاد به غذا: طبق تحقیقات انجام شده، هورمون های خاصی در بدن ما وجود دارند که وظیفه آن ها ایجاد اعتیاد های مختلف در بدن است. پرخوری نیز نوعی اعتیاد است چرا که برخی از مردم، کنترل بسیار کم یا هیچ کنترلی روی غذای مصرفی و مقدار آن ندارند. این امر نه تنها منجر به چاقی می شود، بلکه بیماری های خاص فکری نظیر پرخوری و حتی افسردگی را با خود به همراه می آورد.

 

 ما در این مطلب توصیه های فوق العاده ای از تغذیه شناسان و متخصصان تغذیه را جمع آوری کرده ایم که می توانند در مبارزه با اعتیاد به غذا، کمک زیادی به شما بکنند. با وای آره همراه باشید: 

 

 

غذاهای آماده و شیرین کننده ها را با مواد مقوی عوض کنید

 

بسیاری از محققان معتقد هستند که مواد غذایی حاوی سطوح بالای شکر، شیرین کننده های مصنوعی و چربی ها با ایجاد واکنش های شیمیایی در بدن، موجب اعتیاد به غذا می شوند. غذاهای فرآوری شده، اغلب اوقات حاوی مقدار بالایی از این مواد هستند؛ به همین دلیل خرید مواد غذایی سالم بسیار مهم است.

 

 

 برای اینکه خرید خود را آسان کنید، قبل از رفتن به خرید، لیستی از مواد غذایی سالم مورد نیاز خود را یادداشت کنید تا موقع خرید، به خرید های غیر منتظره و غیر ضروری روی نیاورید. 

 

 

مقدار مواد غذایی خود را کنترل کنید 

 

طبق گفته تغذیه شناسان، اگر نمی توانید غذا های ناسالم را بطور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، می توانید تنها با خوردن مقدار مشخصی از این غذاها، اعتیاد به غذا را در خود کاهش دهید. برای مثال اگر چیپس دوست دارید، می توانید هفته‌ای یک بار، کوچک ترین بسته چیپس را خریداری کنید.

 

 

 شما همچنین باید بدانید که خوردن چند وعده از یک مواد غذایی خاص برای بدن مضر نیست و تنها یک وعده مصرف کنید. اگر پس از خوردن یک وعده باز هم احساس گرسنگی کردید، پیش از خوردن وعده بعدی، حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. در حین این ۳۰ دقیقه، احتمالا تمایل شما به خوردن وعده بعدی از بین خواهد رفت. 

 

 

وعده های غذایی سالم را بصورت منظم مصرف کنید 

 

اگر بتوانید نیاز های تغذیه‌ای خود را از طریق وعده های متعادل برطرف کنید، می توانید وسوسه خود نسبت به محصولات غذایی خاص را کاهش دهید. همه ما شنیده ایم که صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است.

 

 

 علاوه بر این، متخصصان سلامت روان معتقد هستند که اگر در شروع روز، غذای سالمی را انتخاب کنید، این امر عموما منجر به بوجود آمدن استراتژی های سالم در عادات غذایی شما خواهد شد. 

 

 

عادات اجتماعی خود را تغییر دهید 

 

طبق گفته متخصصان، مانند همه افراد دیگری که اعتیاد دارند، اعتیاد به غذا نیز نیاز به ترک دارد. تغییر عادات روزانه می تواند کمک بزرگی به ترک عادات غذایی نامناسب بکند. سعی کنید زمان بیشتری را صرف فعالیت هایی که غذا در آن ها گنجانده نشده است بکنید. برای مثال می توانید به جای رفتن به بیرون برای صرف غذا با دوستان، برای دیدن فیلم برود. 

 

 

موقع صرف غذا، سر میز بنشینید، تمرکز خود را روی غذایی که می‌خورید قرار دهید و غذا را به آرامی بجوید 

 

هورمون های ما مسئول اشتها و کنترل کالری مصرفی ما هستند و حدود ۲۰ دقیقه طول میکشد تا پیغام خوردن غذا را به مغز ارسال کنند و اعلام سیری کامل به مغز بدهند؛ به همین دلیل است که آرام خوردن غذا، تا حد زیادی شانس پرخوری و اضافه وزن را کاهش می دهد. 

 

 

پرخوری احساسی 

 

بسیاری از مردم تصور می کنند که هنگامی که ناراحت با افسرده هستند با پرخوری زیاد می‌تواند به خود کمک کند اما این کار فقط تمایل شما به غذا را بیشتر می کند و مشکلی را حل نمی کند. پرخوری احساسی عمدتا با خوردن مواد غذایی ناسالمی همچون شکلات، شیرینی، پیتزا و غیره همراه است. شما می توانید با یافتن راه های سالم برای مقابله با استرس، از خوردن چنین موادی پرهیز کنید.

 

 

فعالیت هایی همچون مدیتیشن، یوگا، ورزش، صحبت با یک دوست و حتی مطالعه و تماشای سریال های تلویزیونی، اگر بصورت مرتب انجام گیرند، می توانند بصورت فوق العاده‌ای در کاهش استرس و کاهش وزن به شما کمک کند.

 

 

از کافئین دوری کنید 

 

خواب خوب برای سالم ماندن و مقابله با هر نوع استرس بسیار مهم است. در این میان، کافئین به عنوان یک محرک، می تواند بصورت قابل توجهی در خواب شما اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، با توجه به آنچه که تحقیقات نشان می دهند، بین کمبود خواب و اضافه وزن، رابطه مستقیم وجود دارد به همین دلیل است که کاهش مصرف کافئین میتواند به صورت قابل توجهی منجر به کاهش وزن شما شود. 

 

 

غذایتان را در خانه درست کنید

 

طبق گفته متخصصان، پختن غذا در خانه، سالم تر است چرا که موجب می شود کنترل بیشتری روی مواد غذایی مصرفی خود داشته باشید. وقتی غذایتان را خودتان درست می کنید، میدانید که دقیقا چه مقدار نمک، شکر، یا چربی در غذایتان بکار رفته است و میتوانید در ترکیب مواد غذایی، مقدار ها را افزایش یا کاهش دهید و بهتر بتوانید روی مواد مغذی و کالری خود کنترل داشته باشید. 

 

 

با هر پیشرفتی که در زمینه کاهش وزن مشاهده کردید، جایزه ی مورد علاقه ی خود را به خودتان هدیه دهید 

 

برای مثال، پس از یک هفته ورزش منظم، رفتن به جکوزی یا هر جایزه دیگری که از آن لذت می‌برید را به خود هدیه دهید یا حتی برنامه یک سفر جاده‌ای آخر هفته با دوستانتان مورد علاقه‌تان پس از یک ماه تغذیه سالم را برای خود تعیین کنید. کارشناسان معتقد هستند که این نوع سیستم پاداش، واقعا در غلبه بر اعتیاد به غذا به شما کمک خواهد کرد.

 

 

از بدنتان محافظت کنید 

 

تحقیقات نشان می دهند که ماساژ می تواند نقش مهمی در برنامه کاهش وزن ایفا کند. برای مثال، ماساژ سوئدی برای گردش خون و ماهیچه ها بسیار خوب است؛ این ماساژ بخش هایی از بدن را که با چاقی بیشتری مواجه هستند تحت تاثیر قرار می دهد و در سراسر بدنتان احساس خوبی بوجود می آورد.

 

 

شما همچنین می توانید با تهیه کرم مخصوص ماساژ و استفاده از آن بر روی بخش هایی از بدنتان مانند شکم، عضلات پا و باسن که چربی بیشتری دارند، به کاهش چربی این بخش ها کمک کنید. 

 

 

به دنبال کمک حرفه ای باشید 

 

نتایج اعتیاد به غذا می تواند کاملا خسته کننده باشد به همین دلیل نبایستی به خاطر کمک گرفتن، احساس بدی پیدا کنید. اگر فکر می کنید که به بیماری پرخوری مبتلا هستید، همین الان با یک پزشک مشورت کنید. درمان این نوع بیماری ها اغلب نیاز به کادر پشتیبانی کننده و تجویز دارو دارد. 

 

از دست ندهید