انواع استرس و معرفی استرس های خوب و بد برای بدن شما

انواع استرس : زندگی، بدون هر گونه استرس مانند رویا به نظر می رسند اما طبق گفته دانشمندان، وقتی بتوانید از محدوده ی راحتی خود بیرون بیایید، این برای شما خوب است. جنبه مثبت این موضوع این است می توانید به کمک آن رشد کنید؛ اما همه ی استرس ها نمی توانند برایمان انگیزه بخش باشند.

 

در این مطلب به سه نوع استرس خوب و بد و تاثیر آن بر زندگیمان اشاره خواهیم کرد. با وای آره همراه شوید:

 

 

استرس خوب و استرس بد

 

کل زندگی ما پر از چالش هایی است که باعث ایجاد استرس می شوند اما درجات معینی از استرس می تواند تاثیرات مثبت یا منفی ایجاد کند.

 

 

انواع استرس : ۱. استرس حاد

 

استرس حاد رایج ترین نوع استرس است. این نوع استرس پاسخی به چالش ها و رویداد های جدید است. ممکن است سر کار اشتباه کنید، با بهترین دوست خود دعوا کنید یا تکلیف پیچیده‌ای در مدرسه داشته باشید.

 

 

شما می توانید به کودک خود، دوچرخه سواری یاد دهید و این می تواند برای هر دو شما یک استرس حاد باشد اما در عین حال هم برای شما و هم برای فرزندتان لذت بخش است. مقدار مناسبی از استرس حاد می تواند موجب تحریک مغز شود و به سلامتی شما کمک کند. دانشمندان دریافته اند که رویداد های استرس زای مختصر، باعث می‌شوند تا سلول های بنیادی، عملکرد مغزی را بهبود ببخشند.

 

 

مقدار بسیار کمی از استرس می تواند منجر به خستگی و حتی افسردگی شود. بسیاری از ما مواقعی را در زندگی خود تجربه کرده ایم که اتفاقی روی نداده و به خاطر این موضوع احساس بی حوصلگی کرده ایم.

 

 

انواع استرس : ٢. استرس حاد مکرر

 

زمانیکه استرس حاد بصورت مکرر روی می دهد، این استرس، استرس حاد مکرر نامیده می‌شود. وقتی همیشه در مورد چیزهای کوچک نگران هستید، احساسات منفی می تواند بر شما مسلط شود. این امر می تواند منجر به خستگی، سردرد، و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود.

 

به همین دلیل لازم است سبک زندگی خود را اصلاح کنید و به خود یاد دهید تا برخی چیز ها را آسان بگیرید. برخی از ما تمایل داریم تا اغلب اوقات اینگونه باشیم. فراموش نکنید که افراد بدخلق و نگران، استرس بیشتری دارند.

 

 

انواع استرس : ٣. استرس مزمن یا استرس سمی

 

وقتی استرس حاد، درمان نشود و برای مدت طولانی باقی بماند، کم کم مزمن می شود. ریشه‌های این استرس می تواند در یک ازدواج ناموفق، یک شغل بد یا فقر قرار گرفته باشد. این نوع استرس بسیار خطرناک و سمی است و می تواند سلامت فیزیکی و روانی شما را نابود کند و حتی منجر به سرطان، بیماری های قلبی، و چاقی شود. تحقیقات نشان داده است که استرس مزمن می تواند موجب بالارفتن هورمون های خاصی شود که باعث تخریب حافظه می‌شوند.

 

گاهی اوقات علت استرس مزمن می تواند از دوران کودک سخت نشات بگیرد. در این مورد، برخی از افراد، جلسات روان درمانی و مدیتیشن را امتحان می کنند. اگر متوجه شدید که روزبه‌روز زندگیتان پیچیده تر می شود، زمان آن فرا رسیده است تا تغییراتی را در زندگی خود بوجود بیاورید.

از دست ندهید