خورشید و ۲۴ حقیقت حیرت آور در مورد این سیاره قدرتمند کهکشان

۱. ۹ سیاره اصلی، دور خورشید گردش میکنند. این سیاره‌ها عبارتند از عطارد، ونوس، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پلوتو. 

 

 

۲. با در نظر گرفتن گرما، اندازه و مواد تشکیل دهنده شیمیایی؛ خورشید، ستاره‌ای با اندازه متوسط است. در این میان، ستاره AG ستاره‌ای سرد بوده (دمای بین ۴۷۲۶.۸۵ سانتیگراد تا ۵۷۲۶.۸۵ سانتیگراد) و مواد شیمیایی سنگین‌تری دارد بدین معنی که مواد شیمیایی آن شامل موادی سنگین‌تر از هلیوم نیز میشود. 

 

 

خورشید و ۲۵ حقیقت جالب در مورد آن که باید بدانید

 

۳. در حال حاضر عمر ستاره خورشید، ۴.۶ میلیارد سال تخمین زده میشود. 

 

 

۴. در هر ثانیه، ۴ میلیون تن هیدروژن توسط این سیاره مصرف میشود که این کار به ایجاد ترکیب ۷۵ درصدی هیدروژن، ۲۳ درصدی هلیم و ۲ درصدی عناصر سنگین‌تر این سیاره کمک میکند.

 

 

۵. خورشید ۹۹.۸۵ درصد از حجم منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است. 

 

 

۶. حدودا به اندازه ۱۰۹ سیاره زمین برای پوشش دادن سطح سیاره خورشید و بیش از ۱ میلیارد سیاره زمین برای پر کردن داخل این سیاره مورد نیاز است.  

 

 

۷. هر ۱۱ سال، فعالیت انرژی خورشیدی افزایش پیدا میکند. لکه‌های خورشیدی که انفجارهای خورشیدی را تحت تاثیر قرار میدهند، از طریق منظومه شمسی به ابرهای انبوه گازی به نام CMEs آسیب میرسانند. این اتفاق، حداکثر خورشیدی نامیده میشود.

 

 

۸. خورشید نزدیکترین ستاره به زمین است و ۱۴۹.۶۰ میلیون کیلومتر با آن فاصله دارد. 

 

حقایقی جالب در مورد خورشید

 

 

 

 

 

 

 

۹. دمای هسته‌ی خورشید ۱۵ میلیون درجه سلسیوس ( حدود ۲۷ میلیون درجه فارنهایت) است. 

 

 

۱۰. این سیاره، هر ۲۵.۳۸ روز یا ۶۰۹.۱۲ ساعت یک بار، به دور محور خود میچرخد. 

 

 

 

۱۱. برای مطابقت انرژی این سیاره با دینامیت باید در هر ثانیه ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تن دینامیت منفجر شود. 

 

 

۱۲. فردی با وزن ۱۵۰ پوند بر روی کره زمین، بر روی این سیاره وزنی مساوی با ۴۲۰۰ پوند خواهد داشت چرا که نیروی گرانش این سیاره ۲۸ برابر بیشتر از زمین است.

 

 

۱۳. این سیاره در هر ثانیه، گرما و جریان ثابت ذرات باردار که به باد خورشیدی معروف است را از طریق منظومه شمسی منعکس میکند که در حدود ۲۸۰ مایل ( ۴۵۰ کیلومتر ) را دربر میگیرد. 

 

 

۱۴. جرقه‌های خورشیدی، جریانات پرسرعتی از ذرات هستند که از این سیاره بیرون می‌آیند و میتوانند ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کرده و الکتریسیته موجود بر روی زمین را نابود کنند.

 

 

۱۵. تمامی سیارات در جهت یکسان و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، دور این سیاره میچرخند. تقریبا عین همین چرخش بر دور سیاره‌ای مانند دایره البروج نیز اتفاق می‌افتد. 

 

 

۱۶. مصری‌ها، هندی‌ها، اروپایی‌ها و فرهنگ‌های مسو آمریکا (مکزیک کنونی)، دین خورشید پرستی داشته‌اند. 

 

 

۱۷. خدای خورشید در مصر باستان یک شخصیت برجسته در بین خدایان بزرگ بود. این شخصیت، از جایگاه والایی برخوردار بود چرا که تصور میشد، او هم خود و هم ۸ خدای دیگر را خلق کرده است. 

 

 

۱۸. در ژاپن، الهه خورشید، یعنی آماتراسو نقش مهمی در اساطیر باستانی ایفا کرد و به عنوان فرمانروای مطلق جهان شناخته شد. 

 

اگر مجبور بودم یک دین را انتخاب کنم، من خورشید را که عامل زندگی بخش جهان است، به عنوان خدای خودم انتخاب میکردم. ناپلئون بناپارت

 

۱۹. معنی ژاپن “سرزمین‌ خورشید‌ تابان” و پرچم این کشور نشان دهنده‌ی خورشیدی است که طلوع کرده است. 

 

 

۲۰. در لیبی، مومیایی‌های زن و مردی پیدا شده‌اند که تصویر پرستش این سیاره بر روی بدنشان تتو شده است. 

 

 

۲۱. در قرن شانزدهم، نیکولاس کوپرنیک ادعا کرد که زمین دور خورشید میچرخد. با این حال، دیدگاه کوپرنیک نسبت به منظومه شمسی به مدت چندین سال پذیرفته نشد تا زمانی که نیوتن قوانین حرکت خود را فرمول بندی کرد.

 

حقایق بسیار جالب در مورد خورشید برای انشا و مقاله در مورد خورشید ۲۲. در حالی که شواهد نشان میدهند که نوسانات ناشی از فعالیت خورشید میتواند آب و هوای زمین را تحت تاثیر قرار دهد، اکثر دانشمندان هواشناسی و متخصصان نجوم معتقد هستند که این سیاره مسبب افزایش دمای ناگهانی حال حاضر و گذشته جهان نیست بلکه عامل این پدیده انسان است.

 

 

۲۳. فیلسوف یونانی، آریستارخوس به عنوان اولین فردی شناخته میشود که ادعا کرد زمین به دور این سیاره میچرخد. 

 

 

۲۴. تغییرات کوچک اندازه گیری شده در خروجی تابش این سیاره از یک دهه تا دهه بعد تنها حدود یک دهم درصد است؛ این مقدار حتی برای ایجاد یک سیگنال قابل تشخیص در سوابق دمای سطح زمین کافی نیست.

 

 

۲۵. دانشمندان کشف کرده‌اند که این سیاره تابان، به سوزاندن هیدروژنی که در هسته آن جمع شده است، به مدت پنج میلیارد سال یا بیشتر ادامه خواهد داد و سپس هلیوم تبدیل به سوخت اولیه آن خواهد شد.

 

از دست ندهید