در این ۳ مورد به هیچ وجه معذرت‌ خواهی نکنید+به همراه راهکار ها و مثال های مفید

 

 برخی مواقع مجبور هستیم تا بخاطر برخی از کار‌های اشتباهی که در حق اطرافیانمان انجام داده‌ایم از آن‌ها معذرت‌ خواهی کنیم. اما مواقعی نیز وجود دارند که شما به‌هیچ‌ وجه نبایستی عذرخواهی کنید. در این جا به این موارد اشاره خواهیم کرد:

مواقعی که نباید عذرخواهی کنیم

۱. معذرت‌ خواهی در مواقعی که گمان می‌کنید فرد مقابل نیز از شما معذرت‌ خواهی خواهد کرد

گاهی اوقات افراد به گمان اینکه فرد مقابلشان نیز از آن‌ها معذرت‌ خواهی خواهد کرد از آن‌ها معذرت خواهی می‌کنند. در این شرایط، یکی از دو طرف معذرت‌ خواهی می‌کند درحالیکه متوجه این موضوع نیست که فرد مقابل نیازی به معذرت‌ خواهی نمی‌بیند و شرایط از نظر او نرمال است. در این مواقع، فردی که عذرخواهی می‌کند ممکن است بخاطر اینکه دوستانش معذرت‌ خواهی او را نادیده گرفته‌اند ناراحت شود. 

در این سه مورد از دیگران معذرت خواهی نکنید

با اینکه نوع دوستی‌ها متفاوت است اما شما بجای اینکه صحبت خود با طرف مقابل را با معذرت‌ خواهی آغاز کنید بایستی پیشنهاد یک گفتگو دوستانه را به آنان بدهید. برای مثال می‌توانید بگویید: بخاطر اتفاقی که دیروز در پارک افتاد ناراحت شدم. وقت داری در این مورد صحبت کنیم؟ 

این جمله بسیار واضح‌تر و بهتر از چنین جمله‌ای است: در‌مورد اتفاقی که دیروز افتاد متاسفم.

در مثال دوم، در‌صورتیکه نتوانسته‌اید بموقع با دوست خود تماس بگیرید نبایستی از چنین جمله‌ای استفاده کنید: معذرت میخوام من سر‌کار سرم شلوغ بود و نتونستم باهات تماس بگیرم. به خاطر اون موضوع از دستم عصبانی هستی؟

بجای این کار بهتر است از چنین جمله‌ای استفاده کنید و بصورت واضح به او تفهیم کنید که در‌مورد چه موضوعی صحبت می‌کنید: حالت خوبه؟ این اواخر احساس می‌کنم سر‌کار کارا یکم بهم گره خورده. وقت داری یکم صحبت کنیم؟  

در این موارد از دوستان خود معذرت خواهی نکنید

در جمله اول شما به دوست خود می‌فهمانید که شک دارید که آیا از دست شما عصبانی است یا خیر. در صورتیکه ممکن است دوست شما به این موضوع فکر نکند. این کار ممکن است باعث به وجود آمدن سوء تفاهم و خراب‌تر شدن اوضاع شود.

۲. معذرت‌ خواهی هنگامیکه برداشت بدی از نیت و قصد شما می‌شود

مواقعی که لزومی به عذرخواهی نیست

گاهی اوقات معذرت‌ خواهی ما در مقابل اشتباهی که انجام نداده‌ایم تاثیر خود را از دست می‌دهد. برای مثال، دوست شما ممکن است بخاطر کم‌توجهی شما نسبت به خود از دست شما ناراحت باشد و شما برای رفع این مشکل از او معذرت‌ خواهی کنید درحالیکه فکر می‌کنید مدام او را می‌بینید و در کنار او هستید.

این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای نیاز به توجه بیشتر باشد. شاید دوست شما مرحله سختی از زندگی را می‌گذراند؛ برای مثال ممکن است شغل خود را از دست داده باشد یا تغییرات ناخوشایندی در زندگی او روی داده باشد. در این شرایط، گفتن جمله متاسفم مشکل را حل نمی‌کند بلکه شما بایستی مشکل واقعی را بیابید. 

در چه مواقعی عذر خواهی کنیم و عذرخواهی نکنیم

شما همچنین نبایستی خود را کنار بکشید. برای مثال گفتن چنین جمله‌ای: متاسفم که چنین احساسی داری، نه به مشکل به وجود آمده اشاره دارد و نه احساس خوبی به دوستتان می‌دهد.

در این مثال، از شروع با معذرت‌ خواهی خودداری کنید، اما سعی کنید بفهمید مشکل  چیست و در‌مورد آن صحبت کنید. زمانیکه به مشکل اصلی پی‌بردید، ممکن است مجبور به عذرخواهی شوید. برای مثال می‌توانید چنین جمله‌ای را بکار ببرید:

خیلی متاسفم که فکر کردی نادیده گرفتمت. من اصلا دوست نداشتم ناراحتت کنم. فکر می‌کردم همه چیز بینمون خوبه. نمی‌خوام بیشتر از این ناراحتت کنم چون برام مهمی. این جمله بسیار بهتر از چنین جمله‌ای است: متاسفم که همچین احساسی داری. شما با گفتن جمله اول، ناراحتی دوست خود را قبول می‌کنید و به او می‌فهمانید که به احساسات او اهمیت می‌دهید.

۳. استفاده از معذرت‌ خواهی برای رها شدن از جر و بحث

استفاده از معذرت خواهی برای رها شدن از بحث و جدل

اگر از درگیری و جرو بحث می‌ترسید ممکن است جزو افرادی باشید که برای خلاص شدن از آن، به سرعت معذرت‌ خواهی می‌کنید. 

با اینکه حفظ دوستی و آشتی در یک رابطه دوستانه بسیار ارزشمند است اما اگر بدون اینکه درباره مشکل صحبت کنید، بصورت مداوم عذر‌خواهی کنید در‌اینصورت رابطه دوستانه شما به یک رابطه نامتعادل تبدیل خواهد شد. وقتی فردی پیش از دیگران تسلیم می‌شود این امر می‌تواند باعث بوجود آمدن دلخوری شده و حتی رابطه دوستی را از بین ببرد.

 

 

از دست ندهید