علت بوی بد پریود چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

یکی از مسائلی که برخی از خانم ها هر ماهه با آن مواجه هستند بوی بد پریود است. آیا تابحال از خود پرسیده اید که چرا خون پریودتان بوی بدی می دهد؟ در این مطلب به علت این موضوع خواهیم پرداخت. با وای آره همراه باشید: 

 

 

زمانیکه انگشتتان را می بُرید، خونی که از انگشتتان جاری می شود هیچ بویی ندارد اما چرا خون پریود بوی بدی میدهد؟ 

 

 

طبق گفته دکتر کریستین گریوس؛ دارای مدرک دکترای پزشکی در مرکز اورلندو Health فلوریدا، واژن زنان خانه باکتری های مختلف است. زمانیکه خون با این باکتری ها ترکیب می شود بوی بد پریود بوجود می آید؛ به همین سادگی! 

 

 

آنطور که دکتر گریوس میگوید، وقتی انگشتتان را میبرید، این خون را با دستمالی پاک کرده و دور می اندازید؛ بدین ترتیب خونی بر روی انگشت شما باقی نمی ماند اما خون پریودی مدت زیادی در واژن باقی می ماند و با ترکیب با باکتری ها بوی نامطبوعی تولید می کند. 

 

 

ممکن است متوجه شده باشید که این بو همیشه به یک غلظت نیست و ممکن است هر ماه با بوی بد، نسبتا بد، یا بسیار بد مواجه شوید. این امر به این دلیل است که میزان باکتری های واژن همیشه در یک سطح نیست و تعداد آن ها در نوسان است.

 

 

طبق گفته دکتر گریوس، تغییر جزئی در بوی خون قاعدگی نگران کننده نیست اما اگر بوی خون پریودتان به یکباره شدید شد باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

بخصوص اینکه اگر بوی خون پریودی، بوی ماهی و زننده ای داشته باشد می تواند نشانه بیماری واژینوز باکتریایی باشد که در اثر افزایش بیش از حد باکتری در واژن بوجود می آید.

 

 

سایر نشانه‌های این بیماری می تواند شامل سوزش (بخصوص موقع ادرار کردن)، خارش و ترشحات غیر عادی واژن باشد. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها باید پزشکتان را از این موضوع مطلع کنید.

 

 

از سوی دیگر؛ بوی بد پریود ممکن است به این دلیل باشد که تامپون، مدت زیادی است که داخل واژنتان مانده است. اگر مطمئن نیستید تامپون را در آورده اید یا نه، اطراف مهبل یا داخل واژن را برای پیدا کردن تامپون لمس کنید. اگر باز هم به نتیجه ای نرسیدید باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 اگر عفونت و بیماری خاصی در این زمینه ندارید و میخواهید بوی بد پریود را به حداقل برسانید راه حل آن، عوض کردن مداوم تامپون یا نوار بهداشتی است. اینکه چند وقت یکبار تامپون یا نوار بهداشتی را عوض کنید به میزان خونریزیتان بستگی دارد.

 

 

رعایت بهداشت به کنترل بوی بد پریود کمک خواهد کرد اما هر کاری که میکنید باید به یاد داشته باشید که از محصولات شستشو دهنده و از بین برنده بوی واژن نظیر محلول ها و اسپری ها استفاده نکنید چرا که این مواد، باکتری های طبیعی واژن را از بین برده و باعث ایجاد عفونت میشوند. 

 

 

نتیجه 

 

تامپون و نوار بهداشتی خود را بصورت منظم تعویض کنید، از لباس زیر نخی که هوا براحتی در آنها جریان پیدا می کند استفاده کنید و از عفونت ها و بیماری هایی که ممکن است به سراغ واژنتان بیاید مطلع باشید.

 

 

با وجود مقدار کمی بوی بد پریود نباید خجالت بکشید چرا که احتمالا تنها فردی نیستید که این بوی کم را احساس می کند. 

 

از دست ندهید