چرا باید خوابیدن به سمت راست بدن و رو به شکم را کنار بگذارید؟

خوابیدن به سمت راست بدن و رو به شکم : برخی از مشکلات مزمن بدنی نظیر سوزش معده یا کمر درد، می تواند مربوط به مدل خوابیدن باشد. همه ی ما میدانیم که لذت بردن از خواب شبانه چقدر مهم است اما سلامتی نبایستی فدای راحتی شود. ساعات خواب، ساعات زیادی از عمر شما را در بر می گیرند و به همین دلیل بایستی توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

 

برخی از مشکلاتی که پس از بیدار شدن از خواب با آن ها مواجه می شویم مربوط به مدل خوابیدن نادرست از جمله خوابیدن به سمت راست بدن و بر روی شکم است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با مشکلاتی که در اثر خوابیدن به سمت راست بدن و روی شکم بوجود می‌آید آشنا کنیم. 

 

 

۱. خوابیدن به سمت راست بدن باعث سوزش معده می شود

 

خوابیدن مستقیم به سمت راست بدن یا خوابیدن صاف به پشت می تواند مشکلی بنام رفلاکس اسید معده را بوجود بیاورد. این مشکل زمانی بروز می کند که اسید معده به همراه محتویات آن به مری باز میگردند.

 

 

در این حالت، دریچه ای که از برگشت اسید به مری جلوگیری می کند، نمیتواند اسید را کنترل کند چرا که نیروی کشش در این حالت، این اجازه را نمیدهد. به همین دلیل، محتویات معده به سمت انتهای مری کشیده شده و باعث سوزش معده، جاری شدن اسید، بازگشت اسید به دهان، بوی بد دهان و گاهی اوقات درد سینه می شود.

 

 

کاری که باید کرد:

 

به سمت چپ بدن خود بخوابید و هنگام خواب سعی کنید تا قسمت بالای بدنتان، بالاتر از قسمت پایین آن قرار گیرد. این کار برای افرادی که رفلاکس اسید معده دارند، تسکین دهنده است و باعث بهبود رفلاکس آن ها می شود. با این مدل خوابیدن، معده در حالت مناسبی قرار می گیرد و غذا به سر معده نمیرسد.

 

 

٢. خوابیدن به سمت راست بدن برای ستون فقرات و پشت شما بد است

 

طبق گفته ی متخصصان، خوابیدن به سمت راست بدن و یا خوابیدن مستقیم به پشت؛ باعث کمردرد مزمن می شود. فشار وارد شده به کمر و پشت هنگام خواب شب، به شدت زیاد است چرا که بیشتر وزن بدن، در این بخش ها جمع شده اند.

 

 

با این مدل خوابیدن، ستون فقرات در حالت طبیعی قرار نمیگیرند و به همین دلیل است که اغلب ممکن است در این بخش ها احساس گرفتگی پیدا کنید یا هنگام تغییر حالت، نیاز به کشش بدنتان داشته باشید.

 

 

کاری که باید کرد: 

 

اگر نمی توانید به شکل دیگری بخوابید، می توانید این مدل خوابیدن را طوری تنظیم کنید که ستون فقراتتان بصورت طبیعی خم شوند. شما می توانید دو بالش زیر بدنتان قرار دهید بطوریکه یکی از آن ها را زیر لگن و یکی دیگر را زیر سرتان قرار دهید.

 

 

هرچند بهترین مدل خوابیدن برای کاهش درد کمر، استفاده از هر دوی این روش هاست بطوریکه می توانید هنگام دراز کشیدن به پشت یا به سمت چپ بدن، یک بالشت را زیر سر خود و دیگری را بین پاهایتان قرار دهید.

 

 

٣. خوابیدن رو به شکم می تواند موجب مشکلات گردنی مزمن شود

 

اگر گردنتان را هنگام خوابیدن رو به شکم نچرخانید، نفس کشیدن به راحتی امکانپذیر نخواهد بود. این مدل خوابیدن می تواند موجب افزایش مشکلات مزمن گردنی نظیر فتق دیسک گردن شود چرا که سر و ستون فقرات شما در یک راستا قرار نمیگیرند و به گردن فشار وارد می شود.

 

 

مجموعه استخوان های ستون فقرات گردن توسط دیسک های گردن نگه داشته شده اند؛ در صورتیکه مدل خوابیدن شما بصورت مداوم به این شکل باشد، بخش های ژلاتینی دیسک گردن دچار آسیب شده و در نهایت منجر به درد مزمن گردنی می شود.

 

 

کاری که باید کرد:

 

خوابیدن رو به پشت، طبیعی ترین حالت برای کل بدن است. پزشکان، این حالت را به مردم پیشنهاد می کنند چرا که این مدل، درد مزمن ستون فقرات را از روی مفاصل برمیدارد. بهتر است هنگام خواب، گردن خود را کمی کج کنید و زیر سرتان یک بالش از جنس فوم قرار دهید. شما همچنین می توانید زیر هر یک از بازوهای خود یک بالش قرار دهید تا گردن خود را بطور کامل از سنگینی و فشار، آزاد کنید. 

 

 

۴. خوابیدن به سمت راست بدن و رو به شکم، فشار بیشنری به جنین وارد می کند

 

اگر باردار هستید، باید به عادات خوابیدن خود توجه بسیار زیادی بکنید؛ این کار نه تنها برای سلامتی جنین تان بلکه به خاطر سلامتی و راحتی خودتان نیز اهمیت زیادی دارد.

 

 

خوابیدن رو به شکم در دوران بارداری، اولین موردی است که باید از آن دوری کنید چرا که وزن بیش از حد ایجاد شده در وسط بدنتان، فشار زیادی به ستون فقراتتان وارد می کند. علاوه بر این، این حالت خوابیدن فضای لازم برای جابه جایی آزادانه را به جنین تان نمی دهد و از اینرو از سمت رختخواب و ستون فقرات به فرزندتان فشار وارد می شود.

 

 

کاری که باید کرد:

 

پزشکان به همه مادران باردار توصیه می کنند تا به سمت چپ بدنشان بخوابند چرا که این حالت، باعث افزایش جریان خون شده و سطوح بالای اکسیژن را هم برای مادر و هم برای جنین فراهم می کند.

 

 

۵. خوابیدن به سمت راست بدن و رو به شکم می تواند موجب چین و چروک صورت شود

 

وقتی روی شکم یا یک طرف بدنتان می خوابید، قرار گرفتن یک بخش از صورتتان روی بالش حتمی است. طبق تحقیقات انجام شده، این حالت بدترین کاری است که می توانید با صورتتان انجام دهید چرا که به مرور زمان، فشار وارد شده به هر یک از دو طرف صورتتان می تواند منجر به چین و چروک آن شود.

 

 

کاری که باید کرد:

 

خوابیدن رو به پشت بهترین راه حل برای اجتناب از چین و چروک صورت است. در این حالت، صورتتان با بالشت تماس پیدا نمی کند، منافذ صورتتان راحت می توانند نفس بکشند و فشاری به شما وارد نمی شود.

 

 

۶. خوابیدن به سمت راست بدن، فشاری اضافی را به سینه هایتان وارد می کند

 

به عنوان یک زن، شما باید بدانید که کدام حالت خوابیدن برای سینه ها بهتر است. طبق گفته  متخصصان، شما با خوابیدن به سمت راست بدن خود، فشاری اضافی را به سینه ها وارد میکنید که در برخی مواقع ممکن است باعث ایجاد درد شود.

 

 

از سوی دیگر، خوابیدن به یک سمت، به مرور زمان باعث افتادگی سینه ها می شود چرا که نیروی گرانش بصورت طبیعی آن ها را به سمت پایین می کشد.

 

 

کاری که باید کرد:

 

سعی کنید به پشت بخوابید. این کار به ریلکس شدن سینه هایتان کمک کرده و فشار اضافی به آن ها وارد نمی کند.

 

 

توصیه جادویی: با خوابیدن به سمت چپ بدنتان، سلامتی قلبتان را بصورت فوق‌العاده ای افزایش دهید

 

وقتی مدل خوابیدن به سمت چپ بدن را انتخاب می کنید، کمک بزرگی به عملکرد بهتر قلبتان می کنید. آنطور که تحقیقات ثابت اند، در این حالت، قلب شما عملکرد بهتری از خود نشان داده و استراحت بیشتری می کند چرا که به علت گرانش زمین، بیشترین بار کاری از روی قلب برداشته می شود. این مدل خوابیدن همچنین باعث گردش آسان تر جریان خون می شود.

 

از دست ندهید