چرا با وجود دوستان زیاد، احساس تنهایی میکنیم؟ این موارد نشانه تنها بودن است

 

احساس تنهایی می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. این موضوع در‌مورد افرادی که دوستان زیادی دور و بر خود دارند نیز صدق می‌کند.

زمانیکه تنها هستید، دوست دارید تا رابطه عمیقی با یک فرد برقرار کنید؛ این فرد می‌تواند یک دوست یا شریک احساسی شما باشد. معنی درست تنهایی با تعداد افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید سنجیده نمی‌شود بلکه معنی واقعی آن با نحوه ارتباطتتان با افراد درست و مناسب اطرافتان سنجیده می‌شود.

چرا با وجود دوستان زیاد تنها هستم

چه چیزی باعث می‌شود تا یک فرد احساس تنهایی بکند (برای مثال فقط با خودش وقت بگذراند یا آخر هفته‌ها تنها باشد) اما تنهایی برای فردی دیگر مانند بهشت باشد؟ زمانیکه در‌مورد تنهایی صحبت می‌کنیم باید این موضوع را مد‌نظر قرار دهیم که چه چیزی باعث به‌وجود آمدن چنین احساسی در فرد می‌شود و تنها به صرف کلمه “تنها بودن” اکتفا نکنیم. تنهایی زمانی روی می‌دهد که شما احساس کنید کسی به شما اهمیت نمی‌دهد.

چرا همیشه احساس تنهایی دارم

چه زمانی می‌توانیم بگوییم تنها هستیم؟ 

به‌طور کلی همه ما در برخی از روز‌های سال احساس تنهایی می‌کنیم. اما این احساس می‌تواند روز‌های عادی مانند آخر هفته‌ها نیز برایمان به وجود بیاید. تنهایی واقعی می‌تواند به طرق مختلفی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و دارای برخی نشانه‌های مشترک است که در این جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چه زمانی می توانیم بگوییم تنها هستیم؟ 

  • داشتن دید منفی نسبت به روابط اجتماعی (برای مثال شما نسبت به زوج‌های شاد یا افرادی که دوستان زیادی دور و بر خود دارند احساس تنفر می‌کنید).
  • به خاطر نداشتن دوست و رفیق در اطرافتان احساس ناراحتی می‌کنید.
  • احساس می‌کنید عضوی از یک گروه یا جمعیت نیستید.
  • احساس می‌کنید در این دنیا توسط دیگران پذیرفته نشده‌اید.
  • احساس می‌کنید نسبت به دوستان خود “بسیار متفاوت” هستید.

به‌طور کلی اگر از تعداد و ماهیت روابط شخصی خودتان راضی نیستید ممکن است احساس کنید تنها هستید. 

از بین بردن احساس تنهایی

اقداماتی که سرپوشی بر احساس تنهایی هستند

گاهی اوقات افراد احساس تنهایی می‌کنند اما سعی دارند تا با مشغول کردن خود از این وضعیت فرار کنند. شاید آن‌ها دوست ندارند مقداری از شتاب حرکت خود را کاهش دهند و عمیقا به میزان تنهایی خود بیندیشند.

اقداماتی که سرپوشی برای تنهایی هستند

هر چند اگر احساس تنهایی به دلیل مشکل در برقراری ارتباط با دیگران به‌وجود آمده باشد، افزودن فعالیت‌های زیاد به برنامه روزانه دردی را دوا نخواهد کرد. اکثر کارهایی که مردم برای سرپوش گذاشتن بر تنهایی خود بکار می‌گیرند عبارتند‌از:

  • سرگرم کردن خود با انجام کار
  • ورزش کردن مکرر یا ورزش کردن هنگامیکه وقت کافی ندارند
  • مشارکت کردن در فعالیت‌های زیاد اما عدم توانایی برقراری ارتباط صحیح با دیگران
  • گذراندن زمان زیاد در پشت کامپیوتر ( قایم شدم در پشت گوشی و شبکه‌های اجتماعی)

شما نمی‌توانید تنهایی خود را تا ابد پنهان کنید بلکه بهتر است با آن روبرو شوید و برای برطرف کردن آن کاری انجام دهید. با پر کردن برنامه روزانه خود و گذران وقتتان در شبکه‌های اجتماعی، بر روی این مشکل سرپوش نگذارید.

گذراندن زمان در شبکه های اجتماعی به خاطر تنهایی

تفاوت بین تنها بودن و خلوت

تنهایی را با خلوت اشتباه نگیرید. خلوت، احساس آرامش، ارتباط مجدد با روح و لذت بردن از تنهایی را به همراه دارد. برخی از افراد اشتیاق زیادی برای تنها ماندن دارند و دنبال زمان مناسب برای اینکار هستند اما برخی دیگر اگر افرادی دور و برشان نباشد احساس نابودی می‌کنند.

تفاوت بین تنهایی و خلوت

افراد درونگرا و تنها 

یکی از عقاید اشتباهی که در جامعه به‌وجود آمده این است که افراد درونگرا تنها هستند. افراد درونگرا مدت زیادی از زمان خود را به تنهایی می‌گذرانند اما این موضوع دلیلی بر تنها بودن آن‌ها نیست بلکه آن‌ها دنیای بیرون را متفاوت از افراد برونگرا‌ می‌بینند.

درونگرایان، باتری‌های عاطفی خود را با صرف زمان برای جمع و جور کردن افکار خود، لذت بردن از آرامش، فکر و تعمق و با تناوب زمانی شارژ می‌کنند در‌حالیکه افراد برونگرا انرژی خود را از افراد دنیای بیرون و گفتگو‌ها به‌دست می‌آورند.

افراد درون گرا و تنها 

اگر جزو افرادی هستید که در‌معرض تنهایی قرار دارید، می‌توانید چیزهای زیادی را از مشاهده یک فرد درونگرا به‌دست بیاورید. افراد درونگرا بطور معمول از وقت خود برای انجام سرگرمی، مطالعه، لذت بردن از موسیقی، یا شرکت در کارهای خلاقانه دیگر استفاده می‌کنند.

غلبه بر تنهایی 

قدم اول برای غلبه بر تنهایی بیرون رفتن از خانه است. حتی اگر در‌حال حاضر هیچ دوستی ندارید، منزوی نباشید. حتی گام‌های کوچک در ملاقات با افراد و تعامل با دیگران می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. تنهایی خود را قبول کنید و برای درست کردن این مشکل بر روی آن کار کنید. بدانید که تنها بودنتان دائمی نیست اگر‌چه ممکن است مدتی طول بکشد تا وضعیت شما بطور کامل تغییر کند.

تعامل با دیگران و غلبه بر تنهایی

کارهای داوطلبانه انجام دهید، در باشگاه عضو شوید و اکثر اوقات به دعوت‌هایی که از شما می‌‌شود جواب مثبت دهید. همه این کار‌ها برای یافتن دوست روش‌های بسیار خوبی هستند اما می‌توانند روش‌های بسیار خوبی نیز برای مبارزه با تنهایی باشند.

 

 

 

از دست ندهید