چرا باید کودکان را جدا بخوابانیم؟ نتایج تحقیقات انجام شده

جدا خواباندن کودکان : در کودکی تقریبا همه ی ما پس از دیدن کابوس یا شنیدن صداهای ترسناک، به رختخواب والدینمان پناه برده ایم. این سیکل با هر نسل ادامه پیدا می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که والدینی که به کودکانشان اجازه می دهند تا شب ها در کنار آن ها بخوابند، تاثیری منفی روی خود و فرزنداشان برجای می گذارند.

 

 

جدا خواباندن نوزاد

 

 

جدا نخواباندن کودک، می تواند برای آن ها بد باشد. متخصصان در دانشگاه Pelotas برزیل، تحقیقاتی در رابطه با تاثیر خوابیدن مشترک والدین با فرزندان و تاثیر این کار بر سلامت روانی فرزندان انجام داده اند. دانشمندان با بررسی ۳.۵۸۳ کودک در برزیل، در نهایت، کودکان را به ۴ دسته تقسیم کردند.

 

 

  • فرزندانی که که با والدینشان نمی خوابند ( ۴۴.۴ درصد)

 

  • فرزندانی که برای دوره کوتاهی با والدینشان می خوابند ( ٣۶.٢ درصد)

 

  • فرزندانی که برای دوره طولانی با والدینشان می خوابند ( ۱٢.۰ درصد )

 

  • فرزندانی که همواره با والدینشان می خوابند ( ٧.۴) درصد

 

 

زمان جدا خواباندن کودک

 

 

با در نظر گرفتن اینکه برخی از فرزندان به دلایل اجتماعی-اقتصادی یا باور های فرهنگی، با والدینشان در یک اتاق می خوابند، این مطالعه به این نتیجه رسید که خوابیدن مشترک والدین و فرزندان، امری رایج است. با اینحال، محققان به این واقعیت دست یافتند که خوابیدن فرزندان در کنار والدین، می تواند بصورت جدی تاثیری منفی بر روی سلامت روانی فرزندان برجای بگذارد.

 

 

بررسی کودکانیکه از بدو تولد با والدینشان خوابیده بودند، درمقایسه با سه گروه دیگر نشان داد که این گروه، از مشکلات روانی بیشتری رنج می برند و مشکلات آنان نهادینه شده است.

 

 

سن جدا خواباندن کودک 

 

 

 بررسی این ۴ گروه نشان داد که کودکانی که کمتر در کنار والدینشان خوابیده اند، بصورت قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های روانی در آن ها کمتر است.

 

 

همچنین جدا نخوابیدن نوزاد می تواند به سلامت فیزیکی وی آسیب برساند. خوابیدن مشترک والدین و نوزاد نه تنها ریسک افتادن آن ها بر روی نوزاد را افزایش می دهد بلکه تشک خواب والدین می تواند برای نوزاد مشکل بوجود بیاورد. نوزادان به یک رختخواب سفت نیاز دارند درحالیکه رختخواب نرم والدین، این نیاز را برآورده نمی کند.

 

 

خوابیدن مشترک والدین با فرزندان همچنین می تواند برای والدین نیز بد باشد

 

طبق یکی دیگر از مطالعات که توسط دانشکده پزشکی و پرستاری دانشگاه ماری لند انجام شده است، محققان، ٢٧٧ مادر کم درآمد را به همراه فرزندانشان در شهر بالتیمور ایالات متحده بررسی کردند. در نهایت، آنان به این نتیجه رسیدند که والدینی که رختخوابشان را با کودکان نوپای خود شریک شدند، یک ساعت کمتر خوابیدند و استرس، افسردگی و نگرانی را گزارش کرده اند.

 

 

مادرانی که جدا از فرزندانشان خوابیده بودند، خوابشان را از دست ندادند و با نشانه های افسردگی مواجه نشدند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که جدا خوابیدن فرزندان به آنان کمک می کند تا نحوه آرام کردن خودشان را یاد بگیرند و الگو های خواب سالم را بهبود دهند.  

 

از دست ندهید