چرا در خرید چیزهای لوکس، ولخرجی میکنیم اما در زندگی روزانه خسیس میشویم؟

 ولخرجی: طبق مطالعات انجام شده، مردم در رستوران بصورت متوسط ، ۲۰ درصد مبلغ اضافی پرداخت می کنند و از سویی دیگر، تقریبا همه مردم در خوار و بار فروشی، بقیه پولشان را از فروشنده میگیرند و هیچ کس از این کار صرف نظر نمی کند.

 

آمار ها نشان می دهند که ۱ نفر از هر ۵ نفری که صاحب آیفون است، دائما با مشکلات مالی مواجه است. در این مطلب قصد داریم تا دلایلی که باعث این رفتار می شوند را تشریح کنیم. با وای آره همراه باشید: 

 

۱. وقتی مقدار هزینه بالاست، متوجه تفاوت نمی شویم

 

در این جا به دو مثال برای فهم بهتر عنوان اشاره می کنیم: پس از خوردن یک غذا در رستوران، گارسون صورت حساب ۴۳ هزار تومانی را برای شما می آورد. در این شرایط ممکن است یک تراول ۵۰ هزار تومانی به وی بدهید و بقیه پول را فراموش کنید. ممکن است با خودتان بگویید که ۶ هزار تومان مبلغ زیادی نیست؛ چون بیش از ۶ برابر این مبلغ را صرف غذا کرده اید. 

 

 

مورد بعدی زمانی است که یک کیلو سیب زمینی به قیمت ۳ هزار تومان میخرید و یک اسکناس ۵ هزار تومانی به فروشنده می دهید. در این شرایط، تقریبا همه مردم بقیه پولی که پرداخت کرده اند را خواهند گرفت چون اگر ۱۰۰۰ تومان روی این پول بگذارند، می توانند دو کیلو سیب زمینی بخرند. 

 

دلایل ولخرجی

 

۲. بصورت مخفیانه تحت تاثیر قرار میگیریم

 

تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق، کار مشکلی است. کار بازاریابی، تحت تاثیر قرار دادن ذهن انسان هاست و پایه روان شناسی دارد. اگر نمی دانید که چطور باید یک روان نویس معمولی را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان بفروشید، احتمالا وقتی به یک فروشگاه لوکس بروید، همین روان نویس را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خواهید خرید.

 

 

ترفند های زیادی برای وسوسه کردن شما به خرید وجود دارند. یک فروشنده ممکن است با ارائه یک وسیله رایگان، شما را وسوسه به خرید یک جنس گران قیمت بکند. 

 

روانشناسی ولخرجی

 

۳. دوست نداریم کسی بفهمد که فقیر هستیم 

 

در این مورد، باز هم پای بحث روانشناسی مطرح می شود. زمانیکه به کافه ها و رستوران های گران قیمت می روید، گارسون ها هرگز بقیه پول انعام را پس نمی دهند مگر اینکه از آن ها درخواست کنید تا بقیه پول را برگردانند.

 

 

معمولا افرادی که به چنین مکان های گران قیمتی می روند، سخاوتمندانه عمل می کنند و بقیه پول را نمیگیرند؛ به همین دلیل ما نیز ناخودآگاه چنین رفتاری می کنیم و تصور می کنیم که درخواست بقیه پول کاری اشتباه و غیر عادی است. 

 

علت ولخرجی چیست؟

 

۴. وقتی در محیط لوکس قرار میگیریم، احساس آرامش می کنیم

 

لباس های برند، رستوران های مشهور و خودرو های لوکس، در یک مکان پر زرق و برق و گران قیمت عرضه می شوند. صاحبان این اجناس و مکان ها از طراحی های گران قیمت و‌ جدیدترین مبلمان استفاده می کنند تا با فراهم کردن یک محیط لوکس، مشتریانشان را ترغیب به پرداخت پول بیشتری بکنند. در چنین مکان هایی، فراموش کردن هر هزار تومانی که برای به دست آوردن آن زحمت کشیده اید، کار آسانی است!

 

جلوگیری از ولخرجی

 

۵. دوست داریم تا اطرافیانمان را تحت تاثیر قرار دهیم 

 

یکی از تحقیقات در رابطه با رفتار اقتصادی ثابت کرده است که اگر این انتخاب را در اختیار مردم قرار دهید تا بین ۵۰ هزار دلار درآمد برای خود و ۲۵۰۰۰ دلار برای دیگران، یا ۱۰۰ هزار دلار برای خود یا ۲۰۰ هزار دلار برای دیگران یکی را انتخاب کنند، آن ها مورد اول را انتخاب خواهند کرد. این موضوع نشان می دهد که تحت تاثیر قرار دادن دیگران در ذات ماست؛ به همین دلیل، پرداخت پول بیشتر می تواند یکی از راه ها برای تاثیر گذاری روی دیگران باشد. 

 

علت ولخرجی

 

۶. واقعا دوست داریم تا به ما خدمت کنند

 

اگر واقعا از چیزی خوشتان بیاید، احتمال اینکه مبلغ بیشتری برای آن پرداخت کنید بیشتر است. وقتی با کارگران مودب، غذای خوشمزه یا خدمات فوری برخورد می کنید، دوست دارید تا با پرداخت مقداری مبلغ بیشتر، از کسانی که این خدمات را در اختیارتان قرار داده اند، تشکر کنید.

 

از دست ندهید