چرا پاشنه پایم ترک میخورد و درمان طبیعی ترک پاشنه پا چیست؟

ترک پاشنه پا: اگر روی پاشنه خود ترک خوردگی ببینید، ممکن است احساس کنید که این به خاطر کم آبی بدن یا نداشتن رطوبت پوستتان است. با اینحال در برخی از موارد، دلایل دیگری نیز می توانند موجب خشکی پوست و ترک خوردن پاشنه پایتان شوند.

 

در این مطلب به ۶ علت پنهان ترک خوردگی پاشنه پا خواهیم پرداخت و در نهایت به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید به سرعت از شر ترک پاشنه پا خلاص شوید. با وای آره همراه باشید: 

 

 

۱. اضافه وزن

 

چرا؟ پاهای شما وزن کل بدنتان را حمل می کنند بنابراین زمانیکه اضافه وزن پیدا می کنید، فشار وارد شده به چربی زیر پاشنه هایتان افزایش یافته و پاشنه ها مجبور می شوند تا برای تحمل وزن بیشتر، کناره های پاشنه را گسترده تر کنند. در این شرایط اگر پوستتان رطوبت کافی نداشته باشد، دچار ترک پاشنه پا خواهید شد.

 

 

راه حل: پس از اینکه وزن ایده آل خود را مشخص کردید، آن را در محدوده نرمال نگه دارید. همچنین بایستی توجه داشته باشید که احتمال مبتلا شدن دیابتی ها به ترک پاشنه پا بیشتر است بنابراین بصورت مرتب سطح قند خون خود را اندازه گیری کنید.

 

 

۲. فقدان ویتامین 

 

چرا؟ بدون وجود برخی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی در بدن، پوست شما نمی‍تواند عملکرد خوبی داشته باشد و به همین دلیل خشک و ضخیم می شود. 

 

 

راه حل: غذاهایی را که غنی از ویتامین های A ،B3 ،C ،E و اسید های چرب امگا ۳ هستند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.  

 

 

۳. کفش های نامناسب 

 

کفش هایی مثل فلیپ فلاپ و صندل که از پشت باز هستند، معمولا با فشار به پاشنه، باعث می شوند تا چربی زیر پاشنه به کناره های پاشنه فشرده شود و احتمال بروز ترک خوردگی پا افزایش یابد. کفش هایی که اندازه پایتان نیستند و یا کفش های ظریف نیز می توانند موجب ترک خوردگی و درد پاشنه پا شوند. 

 

 

راه حل: کفش هایی بپوشید که پاشنه هایتان را بطور کامل پوشش دهند. شما همچنین می‍توانید برای اطمینان از اینکه سایز کفشتان متناسب با پایتان است، با متخصص امراض پا مشورت کنید.

 

 

۴. یائسگی 

 

چرا ؟ پس از یائسگی، احتمال مبتلا شدن زنان به بیماری کاراتودرما افزایش می‌یابد. این بیماری می تواند موجب ترک پاشنه پا و سایر قسمت های بدن شود. 

 

 

راه حل: برای خلاص شدن از ترک پاشنه پا، می توانید بصورت موضعی از «استروژن اوینتمنت‌ها» استفاده کنید. البته قبل از اینکار، مشورت با پزشک را فراموش نکنید. 

 

 

۵. ایستادن به مدت طولانی 

 

چرا؟ ایستادن به مدت طولانی بر روی کف پوش محکم یا چوبی، می تواند فشاری اضافی به پاشنه هایتان وارد کند و باعث خستگی این بخش از پوستتان شود. 

 

 

راه حل: از ایستادن طولانی مدت روی پا اجتناب کنید. در صورتیکه امکان این کار را ندارید، گاهی اوقات برای آزاد کردن فشار وارد شده به پاشنه، ورزش انجام دهید. 

 

 

۶. نحوه غلط حمام کردن 

 

چرا؟ حمام ها و دوش های بسیار داغ و طولانی، ایده خوبی نیستند چرا که می توانند چربی‌های طبیعی پوستتان را از بین ببرند و باعث زمختی و خشکی پوست شوند. علاوه بر این، صابون های زبر و پاک کننده ها می توانند به لایه طبیعی پوست آسیب برسانند. 

 

 

راه حل: همواره هنگام گرفتن دوش، از آب گرم استفاده کرده و زمان حمام را به ۵ تا ۱۰ دقیقه کاهش دهید تا رطوبت پوستتان حفظ شود. همچنین پس از شستن پاهایتان، یک حوله دور آن‌ها بپیچید و حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است از صابون های زبر و محصولات معطر مراقبت از پوست دوری کنید. 

 

 

راه حل جادویی: برای درمان ترک پاشنه پا، پاهایتان را در محلول زیر فرو کنید.

 

فرو کردن پاها در محلول لیسترین می تواند پوست مرده روی پاشنه را نرم کرده و تمیز کردن آن را آسان کند. لیسترین همچنین یک ضد عفونی کننده است که می تواند موجب آرام شدن پوست شود چرا که حاوی مواد فیتوشیمیایی (مواد طبیعی گیاهی) نظیر منتول و تیمول است. 

 

 

مواد مورد نیاز

 

  • ۱ فنجان لیسترین 

 

  • ۱ فنجان سرکه سفید 

 

  • ۲ فنجان آب 

 

 

کاری که باید انجام بدید

 

۱. محلول های فوق را در یک تشت با یکدیگر ترکیب کنید. 

 

۲. پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این محلول فرو کنید. 

 

۳. پاهای خود را از تشت بیرون بیاورید و با یک سنگ پا، آن ها را به آرامی بسابید.

 

۴. پاهای خود را بشوید و پس از اینکه آن ها را به خوبی با حوله خشک کردید، از مرطوب کننده بر روی آن ها استفاده کنید. 

 

از دست ندهید