چگونه زیر ۳۰ دقیقه یک رزومه عالی و کامل بنویسم – توصیه های بروز

هر کسی میخواهد به بهترین شغل دست پیدا کند. شاید برایتان جالب باشد که تنها ۲ درصد از متقاضیان به مصاحبه دعوت می شوند و ۹۸ درصد از آنها در مراحل اولیه رد می شوند. شما برای دستیابی به شغل رویایی خود نیاز دارید تا یک رزومه جالب توجه به کارفرمای خود ارائه دهید.

در این مقاله، ۷ روش ساده برای تهیه یک رزومه کامل و عالی را به شما ارائه خواهیم کرد.

با سایت وای آره همراه باشید: 

 

۱. فرمت رزومه را انتخاب کنید( ۱ دقیقه)

 

قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه بکنید مطمئن شوید که رزومه خود را در یک صفحه بلند جای داده‌اید. هیچ گاه رزومه را در بیش از یک صفحه جای ندهید مگر اینکه مطمئن باشید می توانید  با اطمینان، خودتان را با فردی متخصص در زمینه خود مقایسه کنید.

 

هنگام نوشتن رزومه، اولین قدم، انتخاب درست فرمت رزومه است. فرمت مناسب رزومه، موفقیت‌های شما را در بهترین حالت ممکن نشان می دهد. دو فرمت مناسب رزومه وجود دارد:

 

اولین مورد، فرمت زمانبندی معکوس (Reverse Chronological ) است. این فرمت یکی از مشهورترین و رایج ترین روش‌های نوشتن رزومه است. این فرمت، تجربیات و سابقه‌ی کاری شما را برجسته می سازد. شما تمام مهارت‌ها و کارهای خود را از جدیدترین تا قدیمی‌ترین لیست می کنید.

رزومه Reverse Chronological

سپس در زیر هر یک از مهارت‌ها، نقطه‌ها یا بالت‌هایی قرار میدهید و دستاوردهای اصلی خود را از مهارت مورد نظر به ترتیب، جلو این بالت‌ها می‌نویسید. مزیت استفاده از این فرمت این است که استخدام‌کنندگان به این فرمت عادت کرده‌اند و می توانند به سرعت آنچه را که بدنبال آن هستند پیدا کنند.

 

این فرمت در اکثر موارد کارساز است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که اگر تجربه کافی  ندارید و یا یک گپ شغلی بزرگ داشته‌اید، باید از روش دیگری استفاده کنید.

 

فرمت دوم، فرمت ترکیبی (combination format) است. این فرمت، ترکیبی از تجربیات و مهارت‌های شما را برجسته می کند. در این روش، شما تجربیات خود را بر اساس مهارت‌های خاص خود و با استفاده از زیرعنوان دسته‌بندی می کنید.

رزومه combination format

اگر استعداد بالایی دارید یا می خواهید تغییر شغلی ایجاد کنید این فرمت مناسب شماست چراکه به ترتیب، مهارت‌های پیشرفته و قابل انتقال شما را برجسته می کند.

 

۲. اطلاعات تماس خود را بنویسید (۱ دقیقه)

 

مردم فکر می کنند که نوشتن اطلاعات تماس کار آسانی است اما بسیاری از آن ها این کار را اشتباه انجام می‌دهند. در اینجا آنچه را که باید در بخش اطلاعات تماس بنویسید آورده‌ایم:

نام 

شماره تماس 

ایمیل کاری: ( از اسمی مانند Spongbob123@gmail.com استفاده نکنید)

آیدی توئیتر و لینکدین 

لینک نمونه کار‌ها ( در صورت در دسترس بودن)

آدرس: اختیاری 

 

۳. تاثیر اولیه – خلاصه / هدف رزومه ( ۶ تا ۸ دقیقه)

رزومه شما چیزی بیش از یک فایل است. رزومه شما، شانس شما برای نمایش شماست. خلاصه‌ی رزومه به شما کمک می کند تا خود را به روش درستی به نمایش بگذارید.

 

خلاصه رزومه، اولین تاثیر را بر روی استخدام‌کننده برجای می‌گذارد. خلاصه رزومه، یک معرفی سریع، کوتاه و خلاقانه است که پیشرفت شغلی و تجربه شما را برجسته می‌کند. این خلاصه، نشان دهنده توانایی شما در ارائه نتایج است. در اینجا به خلاصه‌ای از یک رزومه اشاره خواهیم کرد:

 

  • طراح حرفه‌ای خودرو با بیش از ۶ سال تجربه در طراحی مدل های ۲D و  ۳D، دارای سابقه ثبت شده برای ایجاد طرح‌های نوآورانه و مهارت‌های ارتباط صوتی برای ایجاد محصولاتی در سطح عالی. دارای مهارت بالا در آموزش پرسنل طراحی، خدماتی و تولیدی برای دستیابی به بهترین نتایج اولیه از پیش تعیین شده.

 

خلاصه رزومه بسیار کارساز است اما نه همیشه. زمانیکه شما یک تجربه کاری خوب نداشته باشید بهتر است از یک رزومه بیانیه هدف (objective statement) استفاده کنید. رزومه بیانیه هدف یک تا دو جمله طولانی است که جایگاه شما را به عنوان فردی که می تواند شغل مورد نظر را انجام دهد تثبیت می کند.

رزومه objective statement

هنگام نوشتن هدف، بر روی دستاورد‌ها و مهارت‌های اصلی خود تمرکز کنید و در عین حال به شغل خاصی که مد نظرتان است اشاره کنید. از استفاده از واژه اول شخص یا عبارت “من” اجتناب کنید.

 

زمانی از بیانیه هدف به جای خلاصه رزومه استفاده کنید که : 

 

  • جزو داوطلب شغل‌های سطوح پایین‌تر سازمان هستید.

 

  • میخواهید با تغییر شغلی، به یک صنعت متفاوت وارد شوید.

 

  • میخواهید یک شغل خاص را بدست بیاورید.

 

نمونه‌ای از بیانیه هدف: 

معلم علوم دبیرستان با ۷ سال تجربه و تخصص در استراتژی‌های آموزشی فردی، تمایل به استفاده از مهارت های ارتباطی دقیق و توانایی کار فشرده برای بهبود نتایج تحصیلی دانش‌آموزان.

 

۴. بخش تجربیات را پر کنید ( ۶ تا ۸ دقیقه)

 

بخش تجربیات، نشان‌دهنده دستاورد‌های گذشته شما بوده و به استخدام‌کنندگان نشان می‌دهد که می توانید برای آن ها مفید باشید. برای نوشتن بخش تجربیات، دستورالعمل زمانبندی معکوس را دنبال کنید و در ابتدا آخرین شغل خود را بنویسید. سپس عنوان شغلی را درج کنید و در خط بعد نام شرکت را بنویسید.

 

۴ تا ۶ بالت بگذارید و جلوی آن ها مسئولیت‌ها و دستاورد‌ها را طبق آنچه اینجا یاد میگیرید پُر کنید. بخش تجربیات را با مسئولیت‌ها پر نکنید و به جای آن؛ دستاورد‌های‌ خاص، مختصر و دستاورد‌هایی را که با کمیّت همراه هستند را بنویسید. دستاورد‌های کمّی بسیار کارساز هستند چرا که این دستاورد‌ها ملموس‌تر و واقعی‌تر بنظر می‌رسند.

 

پس بجای اینکه بنویسید : “ارائه راه حل‌های تکنولوژیک برای مراجعه‌کنندگان مختلف”، بایستی بنویسید: “ایجاد قیف آنلاین محصول برای مراجعه‌کنندگان دارای بیش از ۵۰۰۰۰ مشتری.” 

 

در این جا، به فرمولی سرّی برای نوشتن دستاورد‌ها اشاره می کنیم: برای مسئله X ، من از راه حل Y استفاده کردم و نتیجه Z بدست آمد.

 

برای مثال: “من برای افزایش فروش، از استراتژی رسانه اجتماعی استفاده کردم و در این زمینه ۳۷ درصد رشد داشتم.”

 

اگر هیچ تجربه‌ای نداشته باشید چطور؟ در صورتیکه تجربه کاری خوبی ندارید نگران نشوید. از نمرات پروژه های دانشگاهی، تجربه کارآموزی، جوایز ویژه و امتیازاتی که بواسطه پیشرفت‌های تحصیلیتان به شما داده شده است استفاده کنید و آن ها را در بخش “دستاورد‌های اصلی” رزومه خود بیاورید.

 

همچنین از هرگونه مهارت‌های قابل انتقالی که در پیدا کردن شغل به شما کمک خواهد کرد استفاده کنید. برای مثال، تحقیق، مهارت‌های ارتباطاتی و رهبری، برخی از مهارت‌هایی هستند که در زمینه‌های مختلف به کمک شما می آیند.

 

نکته: اگر میخواهید رزومه پربارتری ارائه کنید، تجربه کارهای داوطلبانه یا کارهای فریلنسری را بدست بیاورید تا بتوانید اعتبار بیشتری نزد استخدام‌کنندگان داشته باشید.

 

 

۵. سابقه تحصیلی خود را بنویسید ( ۶ تا ۸ دقیقه)

 

پس از نوشتن تجربیات و دستاورد‌های خود، سابقه تحصیلی مهمترین بخش رزومه است. اگر ۴ تا ۶ سال از دوران تحصیل خود را در دانشگاه گذرانده‌اید کار قابل ذکری برای درج در رزومه دارید.

لازم نیست برای برجسته کردن مهارت‌هایتان، دانشجوی ممتاز دانشگاه باشید. شما می توانید انجام هر نوع پروژه‌ی خاصی را برعهده بگیرید و آن را از یک زاویه جالب به تصویر بکشید.

 

برای مثال در این جا به گزارشی اشاره می کنیم که به توضیح یک پروژه دانشگاهی می پردازد:

 

  • کار بر روی پروژه مشکلات اجتماعی بنام “تاثیر رسانه اجتماعی بر روی جوانان.”

 

  • داده‌های جمع آوری شده از مجلات مرتبط در مورد افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی

 

  • به تصویر کشیدن چگونگی تاثیرگذاری رسانه اجتماعی بر تمرکز بر روی کار و کاهش کیفیت ارتباطات با استفاده از ابزارهای نمایش داده

 

  • ارائه تحقیق انجام شده به ۳۵ نفر از دانشجویان و اعضای دانشگاه

 

 

نشان دهید که کار اخیرتان چقدر اهمیت داشته است. تنها نگویید که کار X را انجام داده‌اید بلکه نشان دهید چگونه این کار را انجام داده‌اید و نتیجه‌ی آن، چه بوده است.

 

 

۶.مهارت های اصلی خودتان را بنویسید ( ۳ تا ۴ دقیقه)

 

اکر استخدام‌کننده بخواهد به تنها ویژگی شما در رزومه نگاه کند؛ آن ویژگی، مهارت‌های شماست. با توجه به اینکه زمان استخدام‌کنندگان محدود است شما باید توجه آنها را بسرعت جلب کنید. برای انجام این کار توضیحات شغل را مرور کنید و مهارتی را که آن‌ها به دنبال آن هستند پیدا کنید.

 

سپس با توجه به این توضیحات، شروع به نوشتن مهارت‌های خود بکنید. بهترین راه برای این کار، درج عینی مهارت‌های درخواست شده در توضیح شغلی در بخش مهارت رزومه شماست. برای مثال اگر شغل مورد نظر شما مستلزم “تجربه بالا در زمینه مذاکره با مشتری” است، لازم است تا “مهارت های مذاکره” در بخش مهارت‌ها عنوان شود. 

 

چرا باید کلمات را مطابقت دهید؟ بدلیل اینکه بسیاری از رزومه‌های مورد علاقه استخدام‌کنندگان از کلمات کلیدی مورد جستجوی آنها تشکیل شده است، استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر استخدام‌کنندگان در رزومه، شانس شما را برای استخدام بالا می‌برد.

 

 

۷. تعدادی فعالیت سرگرم کننده اضافه کنید (۱ دقیقه)

 

اضافه کردن فعالیت‌های سرگرم‌کننده، فضای زیادی را در رزومه نمیگیرد و به ویژگی‌های شما می افزاید. استخدام‌کنندگان نیز در نهایت انسان هستند و نیاز دارند تا از فضای کسل‌کننده بررسی رزومه، کمی خارج شوند و ارتباط دوستانه‌ای با فرد متقاضی برقرار کنند.

 

علاوه بر این، سرگرمی‌ها میتوانند برخی از مهارت‌های قابل انتقال را برجسته کنند. به عنوان مثال، خواندن کتاب‌های غیر داستانی می تواند نشان دهد که شما می توانید مفاهیم پیچیده را درک کنید و همچنین یک محقق عالی باشید. در بخش سرگرمی، عنوان “سرگرمی” را نوشته و زیر آن چند بالت قرار دهید و لیستی از سرگرمی‌های خود را بصورت مختصر و فشرده بنویسید.

 

نوشتن سرگرمی خوب است اما همیشه سعی کنید تا رزومه شما از یک صفحه بلند، بیشتر نشود حتی اگر مجبور شوید بخش سرگرمی را خالی بگذارید.

 

 

نکته پایانی 

 

پیش از نوشتن رزومه، در مورد سازمان یا شرکتی که میخواهید درخواست شغلی خود را به آنجا بفرستید تحقیق کنید. مواردی مانند این که این سازمان‌ها با چه افرادی مصاحبه می‌کنند و در مورد اینکه آیا به تاثیرگذاری اجتماعی و غیره اهمیت می دهند یا خیر تحقیق کنید.

 

این نکته ۱۰۱ بازاریابی را به خاطر داشته باشید که می گوید، قبل از متقاعد کردن مشتری، باید او را بشناسید. به وب سایت و صفحات شبکه‌های اجتماعی شرکت یا سازمان مورد نظر مراجعه کنید تا بتوانید بهترین رزومه را تحویل دهید. امیدواریم با ارائه یک رزومه عالی به شغل مورد نظرتان دست پیدا کنید.

از دست ندهید